YLILIIKKUVUUS

YLILIIKKUVUUS ja kollageeni:

Yliliikkuvuus on nykyään yleinen ongelma, enkä jaksa uskoa että se selittyy pelkästään esim. perintötekijöillä kuten yleisesti väitetään. Yliliikkuvuus useasti on isompi ongelma nivelien kannalta kuin ’aliliikkuvuus’.

Mitä  on yliliikkuvuus ?

Hybermobiliteetti ( kansankielellä yliliikkuvuus ). Yliliikkuvuudesta puhutaan silloin, kun nivelissä on tavallista suurempi liikerata joka aiheuttaa erinäisiä haittoja. Niitä ovat esimerkiksi: kipu, särky, jäykkyys, lihasepätasapaino, ja jopa hermostolliset oireet.
Paikallinen yliliikkuvuus voi ilmentyä tietyssä nivelessä, tai esimerkiksi kohdistua rangassa tiettyyn nikamaväliin.
• Yleinen yliliikkuvuus tarkoittaa sitä että yliliikkuvuus kohdistuu useampiin niveliin.
• Yliliikkuvuus diagnosoidaan/todetaan lääkärin tai fysioterapeutin tekemillä testeillä

Mistä yliliikkuvuus johtuu ?

Tarkkaa tietoa ei ole, mistä yliliikkuvuus yksilötasolla johtuu. Sen vuoksi lääketiede ei tarjoa kummoisia aseita yliliikkuvuuden hoitoon taikka saati poistamiseen. Kuitenkin yksi tai useampi seikka voi olla yliliikkuvuuden aiheuttaja:
• Perintötekijät
• Sidekudossairaudet
• Imeytymishäiriöt (-> ruuansulatushäiriöt)
• Ravintoainepuutokset
• Lihasten aliravitsemustila
• Hormonaaliset tekijät
• Liika venyttely / mobilisointi
• Krooninen infektio

”Mikä on totuus? Se mikä tapahtuu käytännössä”

KOLLAGEENI

Kollageenin tuotantoa tulevia ravintoaineita mm..
– C vitamiini
– Aminohapot
– Mineraalit
– Pii
– Rikki (MSM)
– Gelatiini

Uskon kokemusperäisesti että yliliikkuvuus saadaan hallintaan muutamilla seikoilla…

– ravinnon optimointi
– kollageenin tuotantoa lisäävien/tukevien ravintoaineiden saanti -> tarpeeksi valkuaisaineita ja mineraaleja !
– sopiva lihasten kuormitus (esim. Kuntoilu)

Ps. Kollageeni on valkuaisaine-mineraali yhdiste….
…sen vahvistumiseen ja rakentumiseen tarvitaan…
…valkuaisaineita ja mineraaleja
……tarpeeksi 🙂

Pps.
Päivittäisiä ruoka-aineita/lisäravinteita yliliikkuvuudesta kärsiville (sekä terveille jotka haluavat pitää huolta tukikudoksistaan):
– lihatuotteet (ei jalosteet!)
– kananmuna (luomu)
– naturel-hapanmaitotuotteet (jos ei aiheuta vatsavaivoja) tai grassfed hera
– Piihappo (silicea)
– Mustikka , Amla
– MSM rikki
– Gelatiini
– Aminohappokelatoitu magnesium
– BCAA tai EAA
– Calsium 1000mg jos ei maitotuotteet päivittäisessä käytössä
– Kehon kuormitus (Yksilöllisissä annoksissa)

Päivittäisiä vältettäviä ruoka-aineita:
– Sokeri!
– Lisäaineet
– Jalosteet / valmisteet
– Liika HIILIhydraatti

Oleellisinta on poistaa kehon ’makeus’.

(Kuva: Sana’ki- Aki Loikkanen)

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *