Luusto ja tukikudokset . Hyvää perustietoa josta kannattaa ottaa huomioita arkipäivän ravinteiden saanti tavoitteisiin…

Luusto ja tukikudokset.
Hyvä tiiivistelmä ainesosista jotka avain-asemassa luuston ja tukikudoksen hyvinvoinnissa. Monesti ajatus vain kalsiumin saannissa, mutta todellisuudessa mitään imeytymiseen vaikuttavista EI pitäsi unohtaa jos tavoitteena hyväkuntoinen luusto tukikudoksineen.
Pitä huolta vähintään näiden aineiden päivittäisestä saannista oli se sitten ruoka-aine tai lisäravinne :
* C-vitamiini – tavoite jotain 200-500g/pv välillä. Jos lisäravinne niin mieluiten esteröity valmiste kuten Bioteekin Super C
* D-vitamiini – tavoite veren varastopitoisuutena 100-120nmol/l johon päästään n. 50-75mikrog/pv annoksella
* K2 vitamiini – 140 mikrog/vrk. Juusto, kananmuna, voi jne.
* AMINOHAPOT Eläinkunnantuotteet: liha, kananmuna, proteiinivalmisteet jne.
* MINERAALIT Kasvikunnan vihreät tuotteet, Pii lisäravinteena jne.
LINKKI :

Aki Loikkasen ajatuksia MAGnesiumista:

On havaittu, että yön  aikana magnesium siirtyy osaksi luuston ’kalkkisuoloja’.  Luuston suolat ovat KALKKI / MAGNESIUM / FOSFAATTI / KARBONAATTI / KIDEVESI- suoloja. Kun aamulla verenkierto lisääntyy ja siirtyy enemmän lihaksistoon, siirtyy myöskin osa luuston magnesiumia lihaksiston ja solujen käyttöön. Illalla jälleen lihaksisto verenkierron vähennyttyä luusto ”ottaa takaisin” lihaksistossa lainassa olleen magnesiumin. Tämä ilmiö, joka ”yleisesti hyväksytyn” näkemysen mukaan selittää esim. aamujäykkyyden, pidetään fysiologisena. Sana’Ki näkemyksen mukaan kyseessä on magnesiumin puutteen aiheuttama ongelma. Kokemus on osoittanut, että magnesiumin ”pompottelu” lihaksiston ja luuston välillä loppuu, kun magnesiumia annetaan riittävästi. Kokemuksesta on havaittu, että tukihoito (siis ravinnon lisäksi) tasolla 1 x RDA riittää magnesiumin osalta. Tällöin suomalainen saisi magnesiumia  noin 300mg + 400mg = 700mg. Sana’Ki näkemys korostaa että yhden mg vajaus magnesiumissa vuorokaudessa , johtaa luuston tyhjenemiseen ja vaikeisiin magnesiumin puutteen oireisiin noin 15 vuodessa. Kuka ottaa vastuun näistä sairauksista ?

Sana’Ki – Aki Loikkanen

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *