Lisäravinteet

Tälle sivulle päivittyy asiaa lisäravinteista ja niiden merkityksestä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin

Optimaalisinta olisi saada nämä vitamiinit sekä hivenaineet ravinnosta [+auringosta], mutta hyvin usein se vaatii todella paneutumista aiheeseen sekä laadukkaiden raaka-aineiden ”metsästämistä”. Tämä olisi suositus no. 1, mutta lisäravinteet tulevat hyvänä kakkos vaihtoehtona. Jos päätyy lisäravinteisiin on suositeltavaa käyttää laadukkaita tuotteita joissa on mahdollisimman vähän keinotekoisia aineita/ täyteaineita. Tulen tekemään suositukset sivun lisäravinne vaihtoehdoista sivuilleni tämän vuoden puolella.

”…kroonisen sairauden hoidossa käytettävien vitamiinien ja hivenaineiden määrät ovat selkeästi suurempia kuin vitamiinioppaiden viralliset päivittäiset saantisuositukset, jotka ehkä riittävät terveille ihmisille merkittävimpien puutostautien ehkäisyyn, mutta ovat täysin riittämättömiä hoidoksi silloin kun krooninen vaikea tulehdussairaus on syntynyt…”
-Reuma ja Nivelsairaudet R.Mäkelä-

Hyviä tuotesarjoja löytyy mm. näiltä valmistajilta:

Biomed
Thorne Research
Now Foods
Madre Labs

Itse pidän tärkeimpänä että lisäravinteessa vitamiini tai hivenaine on ”oikeassa” muodossa. Esim. kivennäisaineissa Magnesium olisi sidottuna aminohappoon tai esim. D-vitamiini olisi D3 eikä D2 muodossa mahdollisimman hyvän käytettävyyden vuoksi.

Täyte- ja sidosaineiden merkitystä valmisteessa myös pidän merkityksellisenä. Rasvaliukoiset vitamiinit A-, D-, E- ja K tulisi olla sidottuna rasvaan, oli kyseessä sitten kasvi tai eläinperäinen rasva. Esim. K2 vitamiini tippa joka on sidottu oliiviöljyyn, jota voidaan annostella pipetillä tippoina. Tällöin turhien/haitallisten aineiden määrä minimoituu eikä aiheuta ongelmia herkillä ihmisillä. Monelle esim. aspartaami + muut keinotekoiset makeuttajat aiheuttavat ongelmia suolistossa ja suosittelen jättämään niitä sisältävät lisäravinteet kaupan hyllyyn.

Ravintolisä asioissa on monella muuttujalla merkitystä. Yksilöllisellä määrityksellä päästään aina parhaaseen lopputulokseen. Muuttujat: Ikä, työnkuva, liikunta, arki, sairaudet, sukupuoli, perintötekijät, ruokatottumukset jne. Ruokapäiväkirja toimii hyvänä pohjana sekä mittauksista on usein myös hyötyä.

”..C vitamiinin keripukkitaso on noin 60mg. Kehon kylläisyysaste tavoitettaan 200-300mg päiväannoksella. Raskasmetallien kerääntymisen ehkäisyyn tarvittava määrä ikäkaudesta riippuen on seuraava: 20V. 300-500mg/vrk / 40V. 1000mg/vrk / 60V. 2000mg/vrk”.

Ravintolisät lapsille

Lapsille tarkoitetuissa lisäravinteissa suositan erityistä tarkkaavaisuutta. Monet valmisteet on ”pilattu” täyte- ja lisäainein. Usein myös vitamiinien muodot ja määrät on hakusessa. Kuten ruokateollisuudessa, myös ravintolisäbisneksessä on monilla valmistajilla pääpointti tuottaa tulosta. Tuotteita myydään terveysvaikutteisina ja lopputulos on joskus jopa päinvastainen.

Lapset tarvitsevat kasvuiässä monenlaisia ravinteita päivittäin, jotta päästäisiin optimaaliseen terveystilaan. ”Infektiokierteet” eivät ole normaali / hyväksyttävä asia ! Monelle lapsiperheelle tulehduskierteet ovatkuitenkin on arkipäivää, eikä koululääketiede juurikaan pysty tarjoamaan kestävää ratkaisua kierteen lopettamiseksi. Monet lääkärit eivät uskalla ottaa kantaa esim. ravinnon merkitykseen infektiokierteissä…siihen toki on syynsä ja tavallaan jopa myös ymmärrettävää, mutta ei suotavaa. Jokaista potilasta pitäisi pystyä hoitamaan yksilöllisesti ja tavoitteellisesti. Tavoitehan on itsestään selvä, terve ja hyvinvoiva keho sekä mieli. Eikä pidä koskaan eritellä mielen ja kehon vuorovaikutusta kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Faktaa on se, joka tapahtuu käytännössä. Jos olo on huono ja infektioita on usein, on muutoksia tehtävä niin pitkään jotta haluttuun tulokseen päästään.

Erityisen hyvänä lausekkeena pidän Aki Loikkasen oivallusta:

I .  Mikäli tunnetaan sairauden syy, muutetaan kehoa tältä osaltaan
II.  Mikä ei tunneta sairauden syytä, muutetaan kehoa kaikkien tai riittävien terveyden osa-alueiden osalta.

”Suositellaan terveydellinen suoritustavoite, jopa korkean terveydellisen suoritustavoitteen asettaminen. Terveydellinen suoritustavoite vaikuttaa merkittävästä elämän laatuun.”

Miksi nykyään vitamiinien puutokset ovat yleisiä jopa pienillä lapsilla: ”sokeriin perustuva aineenvaihdunta rasittaa elimistöä monella tavalla, esimerkiksi jatkuva sokerin poltto kuluttaa antioksidanttivarastoja ja vitamiineja enemmän kuin luonnollinen rytminen aineenvaihdunta”.

 

 

AIHEET:
– Ruokavalio
– Unirytmi
– Ruokailurytmi
– Vitamiinit
– Hivenaineet
– Suolistobakteerit
– Täsmä raaka-aineet. Esim. Hunaja, oliiviöljy  jne.
– Lisäaineet: Hermostoa stimuloivat E-koodit (ylivilkkaus)

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *