LIHASTEN ALIRAVITSEMUSTILA

Lihasten aliravitsemustila ja sen korjaus

*päivittymässä

Lihakset ovat tukirankamme perusta, joiden hyvinvointi on erittäin tärkeää kipujen hoidossa. Eritoten vanheneva keho on riippuvainen hyväkuntoisista ja toimivista lihaksista. Lihasten hyvinvointi on monen tekijän summa. Joten kaikkien osa-alueiden toiminta vaikuttaa toisiinsa. Kun ei tiedetä tarkasti lihasten oireilun aiheuttajaa, on syytä lähteä parantamaan terveyden osa-alueita laajanäköisesti jotta oireilu saadaan poistettua. Tähän on olemassa useita keinoja joiden vaikutukset ovat yksilötasolla erilaisia [ikäryhmät/ammatti/sairaudet]. Joillain isoin syy on ravinnon määrä ja laatu, toisella se on kehossa oleva jatkuva tulehdustila ja kolmannella syy voi olla hormonaalinen epätasapainotila. Harvoin millään yhdellä poppakonstilla (esim. hieronta , nikamakäsittely) päästään tilaan, jossa potilas pärjää itsekseen ilman lihasten tai tukirangan oireita. Ellei syytä poisteta, oireilu on enemmän tai vähemmän kroonista.

Lihasten hyvinvoinnin osa-alueet:

RAVITSEMUS

Valkuaisaineet & Kollageeni
Hiilihydraatit
Ateriarytmi
Mineraalit + Vitamiinit + Antioksidantit
Vesi
Lepoaineen vaihdunta

Valkuaisaineet:
[ Valkuaisaine / Proteiini / Aminohappo. ]

  • Proteiini, eli valkuaisaine on aminohappoketjusta koostuva orgaaninen yhdiste tai usein monen toisiinsa liittyneen aminohappoketjun muodostama kompleksi.
  • Proteiinit kuuluvat perusravintoaineisiin rasvojen ja hiilihydraattien kanssa. Lähes kaikilla tunnetuilla eliöillä proteiineja muodostavat samat 20 aminohappoa.
  • Proteiinin saanti suositus lasketaan g / painokilo. Huomioon voidaan ottaa ”normaali” painoindeksi (BMI, body mass index) joka olisi 22-25.  Katso taulukko 1. Esim. 70kg kohtuullisesti liikkuvan henkilön valkuaisaineiden tarve grammoina on luokkaa 120g vuorokaudessa.
  • Valkuaisaineiden saanti on suositeltavaa varmistaa lihasten hyvinvoinnin vuoksi. Tukikudokset ovat näiden rakennusaineiden saannin varassa. Jos tarvittavia ja/tai tarvittavaa määrää valkuaisaineia ei saada, puretaan välttämättömät aminohapot muualta kehosta. Useissa tapauksissa lihasmassa ei rakennu, koska lihas on ns aliravitsemustilassa. Tämä voi tuntua jatkuvana lihasten ”jumi-tilana”, joka johtaa usein pitkittyessä nivel / nikama vaivoihin.

Taulukko 3

 

 Ateriarytmi

Hiilihydraatit

”..kun ihminen saa kaloreita (energiaa) vähemmän kuin kuluttaa, keho pyrkii sopeutumaan tilanteeseen vähentämällä energiankulutusta. Lepoaineenvaihdunta hidastuu jo muutamassa päivässä…”

UNI
Syvän unen tarve lihasten anabolian varmistamiseen

LIHASHARJOITTEET / LIIKUNTA
Harjoitusten ja levon symbioosi

MUUTA
Hormonaaliset tekijät
Alkoholi
Stressi
Hieronta / pehmytkudos käsittely

”…Vuonna 2003 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin D-vitamiini puutos 83%:lla itsepäistä alaselän kipua potevalla saudiarabialaisella naisella. Kun puutos korjattiin suurilla D-vitamiini annoksilla, heistä 95% tuli kivuttomaksi ! Puutoksen korjaukseen käytetyt annokset olivat 10-25 kertaa korkeampia kuin meillä suositellut vuorokausiannokset ja hoitoa annettiin kolmen kuukauden ajan. Tuki- ja liikuntaelikipuja tutkivat lääkärit miettivätkin tällä hetkellä, onko kipujen taustalla vain D-vitamiinin puutteesta johtuva luun mineralisaation vajavuus vai onko D-vitamiinilla yleisempikin vaikutus tuki- ja liikuntaelinten kipuilussa, kuten eräät toiset tutkimukset antavat ymmärtää…”