LIHASTEN ALIRAVITSEMUSTILA

Lihasten aliravitsemustila ja sen korjaus

Lihakset ovat tukirankamme perusta, joiden hyvinvointi on erittäin tärkeää kipujen hoidossa. Eritoten vanheneva keho on riippuvainen hyväkuntoisista ja toimivista lihaksista. Lihasten hyvinvointi on monen tekijän summa. Joten kaikkien osa-alueiden toiminta vaikuttaa toisiinsa. Kun ei tiedetä tarkasti lihasten oireilun aiheuttajaa, on syytä lähteä parantamaan terveyden osa-alueita laajanäköisesti jotta oireilu saadaan poistettua. Tähän on olemassa useita keinoja joiden vaikutukset ovat yksilötasolla erilaisia [ikäryhmät/ammatti/sairaudet]. Joillain isoin syy on ravinnon määrä ja laatu, toisella se on kehossa oleva jatkuva tulehdustila ja kolmannella syy voi olla hormonaalinen epätasapainotila. Harvoin millään yhdellä poppakonstilla (esim. hieronta , nikamakäsittely) päästään tilaan, jossa potilas pärjää itsekseen ilman lihasten tai tukirangan oireita. Ellei syytä poisteta, oireilu on enemmän tai vähemmän kroonista.

Lihasten hyvinvoinnin osa-alueet:

RAVITSEMUS

Valkuaisaineet & Kollageeni
Hiilihydraatit
Ateriarytmi
Mineraalit + Vitamiinit + Antioksidantit
Vesi
Lepoaineen vaihdunta

Valkuaisaineet:
[ Valkuaisaine / Proteiini / Aminohappo. ]

  • Proteiini, eli valkuaisaine on aminohappoketjusta koostuva orgaaninen yhdiste tai usein monen toisiinsa liittyneen aminohappoketjun muodostama kompleksi.
  • Proteiinit kuuluvat perusravintoaineisiin rasvojen ja hiilihydraattien kanssa. Lähes kaikilla tunnetuilla eliöillä proteiineja muodostavat samat 20 aminohappoa.
  • Proteiinin saanti suositus lasketaan g / painokilo. Huomioon voidaan ottaa ”normaali” painoindeksi (BMI, body mass index) joka olisi 22-25.  Katso taulukko 1. Esim. 70kg kohtuullisesti liikkuvan henkilön valkuaisaineiden tarve grammoina on luokkaa 120g vuorokaudessa.
  • Valkuaisaineiden saanti on suositeltavaa varmistaa lihasten hyvinvoinnin vuoksi. Tukikudokset ovat näiden rakennusaineiden saannin varassa. Jos tarvittavia ja/tai tarvittavaa määrää valkuaisaineia ei saada, puretaan välttämättömät aminohapot muualta kehosta. Useissa tapauksissa lihasmassa ei rakennu, koska lihas on ns aliravitsemustilassa. Tämä voi tuntua jatkuvana lihasten ”jumi-tilana”, joka johtaa usein pitkittyessä nivel / nikama vaivoihin.

Taulukko 3

 Ateriarytmi

Hiilihydraatit

”..kun ihminen saa kaloreita (energiaa) vähemmän kuin kuluttaa, keho pyrkii sopeutumaan tilanteeseen vähentämällä energiankulutusta. Lepoaineenvaihdunta hidastuu jo muutamassa päivässä…”

UNI
Syvän unen tarve lihasten anabolian varmistamiseen

LIHASHARJOITTEET / LIIKUNTA
Harjoitusten ja levon symbioosi

MUUTA
Hormonaaliset tekijät
Alkoholi
Stressi
Hieronta / pehmytkudos käsittely

Ravintolisät:
– Valkuaisaine tuki 20-40g / vrk. Varmistetaan valkuaisaineiden saanti.
Esim. Laitilan Munax-tuote, on hyvä valkuaisaine lisä ruoasta saadun ravinnon lisäksi.
– Sinkki. Riittävä sinkin saanti on tärkeä lihasten hyvinvoinnin suhteen. Sinkki valmisteita on markkinoilla useita. Yksi suositeltava valmiste on REZCUE sinkkikarnosiini.

”…Vuonna 2003 julkaistussa tutkimuksessa havaittiin D-vitamiini puutos 83%:lla itsepäistä alaselän kipua potevalla saudiarabialaisella naisella. Kun puutos korjattiin suurilla D-vitamiini annoksilla, heistä 95% tuli kivuttomaksi ! Puutoksen korjaukseen käytetyt annokset olivat 10-25 kertaa korkeampia kuin meillä suositellut vuorokausiannokset ja hoitoa annettiin kolmen kuukauden ajan. Tuki- ja liikuntaelikipuja tutkivat lääkärit miettivätkin tällä hetkellä, onko kipujen taustalla vain D-vitamiinin puutteesta johtuva luun mineralisaation vajavuus vai onko D-vitamiinilla yleisempikin vaikutus tuki- ja liikuntaelinten kipuilussa, kuten eräät toiset tutkimukset antavat ymmärtää…”