Magnesiumin saanti ja sen tärkeys luuston/tukikudosten hyvinvointiin

Vihdoinkin Suomalainen tutkimus magnesiumin vaikutuksesta luustoon / tukikudoksiin. Kalsiumin saanti on keskimäärin suuri suomalaisilla, joka merkitsee sitä että D3 vitamiinin, magnesiumin ja K2 vitamiinin tarve kasvaa, jotta kalsium imeytyisi. Suomalaisten ruokavalio harvoin sisältää tarvittavia määriä magnesiumia [päivittäinen tarve 75-400mg/vrk] sekä K2 vitamiinia, D3 vitamiinista puhumattakaan. Kalsiumin ja Magnesiumin saantisuhde olisi hyvä olla luokkaa 2:1. Eli jos saat ravinnosta 800mg kalsiumia tarvitsisit ravinnosta tai ravintolisästä 400mg magnesiumia jotta homma toimisi.

http://www.mediuutiset.fi/…/magnesium-voi-suojata-luunmurtu…

”Miehillä, joilla magnesiumpitoisuus oli pienin, luunmurtumien riski oli 80 prosenttia suurempi ja erityisesti lonkkamurtumien riski yli kaksinkertainen verrattuna niihin, joilla magnesiumpitoisuus oli suurin. Miehillä, joilla viitearvo ylittyi, ei ollut lainkaan murtumia.”

 

Suositeltavat ravintolisät ja annostukset :

Magnesium: ~300mg/vrk [ riippuen iästä sekä ruokavaliosta ]

Aminohappokelatoidut valmisteet. Esim: Bioteekin Super Magnesium, Valioravinto Kelasin Magnesium, Solgar Chelated Magnesium.
* välttäkää magnesium oksidi valmisteita.
* ottakaa magnesium iltaisin

D3 vitamiini: 25-100mikrog. / vrk [ iästä riippuvainen, lapsille 25-50mikrog, aikuisille 50-100mikrog/vrk ]

D3 muodossa olevat tuotteet jotka sidottu rasvaan. Esim. Biomedin D-tippa, PharmaNord D-pearls, Tolonen D3, Life D

K2 vitamiini:
ThorneResearch K2 tippa, Puhdas+ Caps K2-vitamiini, Solgar Vitamin K2

Kalsiumia harvoin tarvitsee ravintolisänä. Mutta jos ruokavalio ei tarjoa kalsiumia tarpeeksi niin Aboa Medican Kalsium karbonaattijauhe on kohtalainen vaihtoehto.